Meer mensen twijfelen over online informatie, vooral op sociale media
Gepost op 04-12-2025Steeds meer mensen trekken informatie die online wordt gedeeld in twijfel, vooral als die via sociale media tot hen komt. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar ICT-gebruik van huishoudens en personen.
72 procent van de deelnemers aan het onderzoek zegt in de afgelopen drie maanden online informatie te hebben gezien of gelezen die volgens hen niet waar was. In 2023 was dat 67 procent, in 2021 63 procent.
Vooral de twijfel aan nieuws op sociale media is de afgelopen vier jaar toegenomen: 63 procent twijfelde daar dit jaar aan, tegen bijna 54 procent in 2021. Nieuws op nieuwswebsites wordt door veel minder mensen in twijfel getrokken: een kwart zegt de afgelopen maanden daar nieuws te hebben gelezen dat niet waar was, ongeveer net zoveel mensen als in de afgelopen jaren.
65-plussers twijfelen het minst
De groep 25- tot 45-jarigen twijfelt met 84 procent het meest over de waarheid van online informatie. 65-plussers twijfelen met 48 procent het minst. Wel denkt ook deze groep steeds vaker dat berichten niet waar zijn. In 2021 ging het nog om 36 procent.
Mannen betwijfelden online informatie dit jaar vaker dan vrouwen: 76 tegen 68 procent. En mensen met een hbo- op universitaire opleiding deden dat vaker (83 procent) dan mensen met basisonderwijs of een vmbo-diploma (59 procent).
Zelf controleren
Van de mensen die vraagtekens plaatsen bij de juistheid van online berichtgeving zegt 68 procent zelf te hebben gecontroleerd hoe het zat. Dat zijn vooral mannen, 12- tot 45-jarigen en hbo- of wo-geschoolden.
Van de mensen die zelf online informatie controleren, doet 80 procent dat door online naar meer informatie te zoeken. 30 procent bespreekt de informatie met anderen of zoekt offline naar meer informatie.
De mensen die online informatie niet zelf verifieren geven het vaakst als reden dat ze al weten dat de informatie of de bron niet betrouwbaar is. Een derde zegt niet te weten hoe ze dit zelf moeten controleren of vindt dat te moeilijk.
Onderzoeksmethode
Het CBS-onderzoek over het ICT-gebruik van huishoudens en personen wordt sinds 2012 uitgevoerd. De doelgroep is de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder in particuliere huishoudens.
Het gaat om een steekproefonderzoek, wat betekent dat de cijfers schattingen zijn. De precisie van de schattingen wordt weergegeven in een interval dat met 95 procent zekerheid de werkelijke waarde bevat.
Lees het hele verhaal via NOS Nieuws: Meer mensen twijfelen over online informatie, vooral op sociale media
