Nieuw metronetwerk gaat er komen, wel 'turbo' op aanpassen Van der Madeweg
Gepost op 09-12-2025Ondanks de grote kritiek op de aanpassing van het metronetwerk gaan de plannen ongewijzigd door. Dat bleek vanavond tijdens een vergadering met raadsleden. In antwoord op zorgen van politici zei wethouder en voorzitter van de Vervoerregio Melanie van der Horst wel dat station Van der Madeweg, waar veel reizigers uit Zuidoost zullen moeten overstappen, sneller aangepast wordt.
Er hadden zich maar liefst twaalf insprekers gemeld om te protesteren tegen het nieuwe netwerk. Zo gaf een vertegenwoordiger van Cliëntenbelang Amsterdam aan dat het plan negatieve gevolgen heeft voor rolstoelgebruikers en sprak een bewoner van Zuidoost van ‘ov-ongelijkheid’. “Deze ontvlechting zorgt voor uitsluiting”, zei die bewoner. Veel insprekers noemden station Van der Madeweg, waar reizigers vanaf lijn 50 op lijn 54 kunnen overstappen, niet veilig.
Ook BIJ1-lijsttrekker Tofik Dibi sprak in. Hij woonde eerder in Nieuw-West, maar is verhuisd naar Zuidoost. De politicus vreest een verslechtering van het openbaar vervoer, terwijl hij er nu al niet tevreden over is. “Vrienden, familie, soms een date, ik had niet verwacht dat bezoek zo drastisch zou dalen”, zei Dibi. “Net betaald parkeren ingevoerd en dan boem, het ov onaantrekkelijker maken.”
Links de huidige situatie en rechts de nieuwe situatie, verschuif de rode lijn om de verschillen te zien:
Het ging om een vergadering van de regioraad. Die bestaat uit raadsleden van Amsterdam en omliggende gemeenten en is onderdeel van de Vervoerregio Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen Amsterdam en omliggende gemeenten over vervoer. De Vervoerregio heeft bestuurders, waaronder Van der Horst, die de beslissing in november al genomen hadden. De raadsleden konden vanavond dus niet meer over de aanpassing stemmen, maar ze kwamen wel met verschillende voorstellen.
Structurele verbetering
Zo kwam SP-raadslid Remine Alberts met het voorstel om de huidige metrolijnen 50 en 53 te behouden. Omdat ze er rekening mee hield dat dat voorstel geen meerderheid zou krijgen, diende ze samen met raadsleden Elisabeth IJmker (GroenLinks) en Farley Asruf (PvdA) ook een voorstel in om station Van der Madeweg een structurele verbetering te geven voordat het metronetwerk op de schop gaat. Die aanpassing zou aanvankelijk pas in 2029 afgerond zijn, terwijl het nieuwe metronetwerk op 2027 al in zou gaan.
Wethouder en voorzitter van de Vervoerregio Van der Horst herhaalde dat ze dacht het nieuwe netwerk, waarbij metro 50 en 53 worden samengevoegd, ‘echt goed is voor de stad’. Volgens haar moet het openbaar vervoer ‘enorm groeien’ omdat het aantal reizigers omhoog zou gaan. In de spits zou er met het nieuwe metronetwerk 33 procent meer gereden kan worden.
Alberts sprak van ‘reclamepraat van de wethouder’. “De SP vindt het niet gek dat de bewoners van Zuidoost geen vertrouwen meer hebben in de politiek die dit allemaal goed vindt”, zei Alberts. Denk-raadslid Süleyman Koyuncu zei dat bewoners het gevoel hebben dat hun inspraak voor niks was geweest.
Noodzakelijk
IJmker en Asruf, die met de PvdA en GroenLinks in de coalitie in de gemeenteraad zitten, erkenden dat veel bewoners van Zuidoost hiervan balen. Toch noemde IJmker het ‘noodzakelijk’ en wilde Asruf ‘weten op welke manier we het goed kunnen doen’, waarmee hij vooral doelde op het aanpassen van station Van der Madeweg. Anke Bakker van de Partij voor de Dieren noemde dat voorstel een ‘doekje voor het bloeden’. “Ik snap niet dat de PvdA en GroenLinks hun oren zo laten hangen naar bestuurder die zo’n misstap maken.”
Van der Horst zei ‘het sentiment’ over het station wel te begrijpen. De Vervoerregio had al bedacht dat er voor de aanpassing al een overstapcoach en crowdmanagement zou komen. “Maar we zien ook, we horen, dat is niet genoeg”, erkende ze.
In eerste instantie had het GVB gezegd dat het station technisch in orde was en dat er eigenlijk niet veel aan hoefde te gebeuren. Van der Horst zegt dat ze vanwege de zorgen bij bewoners en raadsleden ‘stevige gesprekken’ heeft gevoerd en dat de aanpassingen aan het station er nu voor de invoering van het nieuwe metronetwerk kunnen zijn. “Dat kost geen extra geld, maar wel een enorme inspanning van het GVB en de Vervoerregio die ze heel graag doen. Ik heb de garantie gekregen dat we er de turbo opzetten.”
Het nieuwe metronetwerk gaat vanaf december 2027 in.
Lees het hele verhaal via AT5: Nieuw metronetwerk gaat er komen, wel 'turbo' op aanpassen Van der Madeweg
