Topdrukte voor pakketpunten en bezorgers: 'Past niet in de winkel'

Gepost op 02-12-2025

Black Friday zit er net op en we zitten midden in de sinterklaastijd. Deze week verwachten post- en pakketbezorgingsbedrijven daarom topdrukte. De pakketjes worden niet alleen bezorgd bij de onlinekopers thuis, steeds vaker gaan ze ook naar een ophaalpunt. Dat vraagt het nodige van ondernemers die naast een winkel ook een pakketpunt runnen.
Zo leverde PostNL in Huissen bij Arnhem gisterochtend vier grote karren vol pakketjes af bij een tijdschriftenwinkel in een winkelcentrum. Slechts twee daarvan konden worden aangenomen, zo vol was de winkel al, zegt mede-eigenaar Anoeska de Kluys, die naast de winkel dus ook een pakketpunt runt.
Goed voorbereid
Op Facebook roept zij klanten op hun pakketjes van vorige week snel op te halen. “Soms wachten mensen totdat de vijf pakketjes die ze hebben besteld allemaal bij ons zijn geleverd. Maar nu vragen we of ze al bij een pakketje willen komen, anders past het gewoon niet”, zegt De Kluys. “En het magazijn is al overvol.”
Dat het niet altijd past, merkt ook PostNL-pakketbezorger Brandon Tijssen. Vooral grote pakketten kan hij niet altijd kwijt bij pakketpunten. “Dan hebben ze de ruimte niet. Die neem ik mee terug en dan gaan ze weer naar het sorteercentrum. We proberen het de volgende dag opnieuw. Helaas moeten mensen dan langer wachten, gelukkig hebben de meesten begrip daarvoor.
Hij ziet dat mensen ook gebruikmaken van de optie van bezorgen bij het huis. “Een plek die ze als veilig beschouwen, waar wij het dan met hun toestemming mogen neerzetten. Bijvoorbeeld in de tuin, in de kliko, het tuinhuisje, ga zo maar door. Er zijn hele creatieve plekken die mensen aangeven.”
Feestdagenstress
Een hobbywinkel en pakketpunt in Tiel maakt zich ook op voor drukke dagen; want niet alleen komen klanten er inpakpapier kopen en benodigdheden voor hun papier-mache surprise, de zaak verwacht ook honderd mensen per dag extra bij zijn pakketpunt.
Ook daar vragen ze klanten tijdig hun pakketjes op te halen. Ook wordt hun verzocht zich goed voor te bereiden, met de juiste labels en verpakinstructies. En dat ze niet onnodig naar de winkel bellen met de vraag waar hun pakket is, iets dat vanwege de “feestdagenstress” volgens eigenaren Lindsay Velders en Pim Pippel vaak gebeurt.
“Veel mensen bestellen en verzenden pakketjes voor de feestdagen maar lezen bijvoorbeeld hun mail niet goed”, zegt Pippel. “En als hun pakketje er dan niet is, worden ze soms agressief tegen ons, slaan met hun vuist op tafel. Mensen worden wild door de feestdagen, dat merk je in hun emoties. Al heeft 90 procent juist begrip.”
Feestsfeer
Ook in Huissen is het een drukte, en wordt er extra personeel ingezet. “We staan vandaag met drie man sterk”, zegt De Kluys. Zij ervaart deze weken als ontzettend druk maar vooral ook als heel leuk. “Mensen zijn gezellig, ze komen toch vaak cadeautjes halen, dat zorgt voor een fijne sfeer.”
Dat pakketpunten het drukker hebben past in een bredere trend, ziet PostNL. De bezorgdienst zegt dat er dit jaar 40 procent meer buitenshuis wordt bezorgd, en er zo’n 60 procent meer gebruik wordt gemaakt van een pakketautomaat. “Het geeft aan dat de consument meer regie wil over het bezorgmoment”, aldus een woordvoerder.
Op een normale dag bezorgt de dienst zo’n 1,2 miljoen pakketten, vorig jaar rond deze tijd was dat een record van zo’n 3 miljoen pakketten. “En dat vraagt iets van de bezorger, de retailer van het pakketpunt, eigenlijk van het hele operationele netwerk.”
Dat er tussen Black Friday en Sinterklaas maar zeven dagen zitten, maakt dat er extra veel wordt gevraagd van het netwerk. “Op vorig jaar na zaten er namelijk altijd minstens 12 dagen tussen die dagen. Dan heb je meer spreiding, maar vorig jaar en dit jaar zit er dus meer druk op deze week.”


Lees het hele verhaal via NOS Nieuws: Topdrukte voor pakketpunten en bezorgers: 'Past niet in de winkel'

Abonneer
Laat het weten als er
guest

0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties